Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15
Internet pamięta wszystko, czyli o podstawowych zasadach netykiety – FiGeneration
Korzystam

Internet pamięta wszystko, czyli o podstawowych zasadach netykiety


Współcześnie Internet uchodzi za jedną z największych zdobyczy ludzkości. Między innymi dlatego, że w niespotykany dotąd sposób pozwala pokonywać bariery geograficzne oraz w niemal dowolny sposób wymieniać się informacjami. Niezwykłą popularność korespondencja elektroniczna zawdzięcza temu, że w porównaniu do tradycyjnej, jest szybsza, tańsza i mamy do niej dostęp bez względu na miejsce przebywania. Mimo iż wielu osobom Internet daje złudne poczucie anonimowości, powinniśmy pamiętać, że wszystkich obowiązują zasady netykiety, czyli zbioru ogólnie przyjętych zasad dobrego wychowania w Internecie (pojęcie to stanowi połączenie dwóch wyrazów ang. net – sieć i fr. etiquette – formy zachowania się).

Poczta elektroniczna jest współcześnie wykorzystywana na wielu płaszczyznach. Warto pamiętać, iż w pierwszej kolejności pocztę elektroniczną można, a nawet – należy – wykorzystywać jako narzędzie do wymiany informacji. W ten sposób można umówić się na spotkanie czy ustalić ostateczny tekst umowy. W  relacjach biznesowych do dobrego tonu należy również wysłanie e-maila z podziękowaniem za spotkanie oraz podsumowaniem najważniejszych postanowień. Takie maile należy wysłać również do współpracowników. Jest to bardzo dobra droga do „wyłapania” ewentualnych rozbieżności, nieścisłości czy błędów.

 email-824310_960_720
Netykieta – podstawowe zasady
Korzystając z Internetu, a zwłaszcza z poczty elektronicznej, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, dzięki którym będzie to jeszcze łatwiejsze zadanie.
  • Należy wyrobić w sobie nawyk codziennego sprawdzania poczty. W przypadku dłuższego wyjazdu służbowego, nieobecności czy urlopu, należy przygotować automatyczną odpowiedź zawierającą informację o terminie nieobecności oraz dane osoby pełniącej zastępstwo (np. imię i nazwisko, funkcja, numer telefonu itd.).
  • Obowiązkowe jest zainstalowanie i korzystanie na komputerze czy laptopie z programu antywirusowego. W ten sposób chronimy nie tylko swój komputer, ale również unikamy zainfekowania wirusami komputerów naszych partnerów biznesowych, klientów czy współpracowników.
  • Wysyłając wiadomość pocztową wraz z załącznikami (np. zdjęcia, pliki tekstowe, arkusze kalkulacyjne czy prezentacje), należy zawsze spakować (skompresować) duże pliki, aby nie zablokować skrzynki pocztowej adresata lub też aby nie miał on problemów z jej „ściągnięciem”, gdy korzysta z wolnego połączenia internetowego lub jest poza granicami kraju / Unii Europejskiej (ściągnięcie dużego pliku może dużo kosztować odbiorcę lub też pochłonąć cały wykupiony pakiet zagranicznego transferu danych).
  • Podstawowym obowiązkiem nadawcy jest odpowiednie wypełnienie pola „odbiorca”, „kopia do wiadomości”, „ukryta kopia do wiadomości”. Jest to istotne zwłaszcza wtedy, gdy wysyłamy maila do osób, które się nie znają, a co za tym idzie – mogą sobie nie życzyć udostępniania swojego adresu mailowego osobom trzecim. Pole „temat” jest niezwykle istotne zwłaszcza wówczas, gdy prowadzimy dość ożywioną korespondencję na różne tematy z tą samą osobą. W momencie, gdy będzie ona szukała konkretnej wiadomości, znajdzie ją o wiele szybciej, gdy wszystkie dostępne od nas maile będzie mogła przefiltrować również używając pola „temat”. Dodatkowo, zostawiając np. puste pole „temat” narażamy się na to, że nasza wiadomość trafi od razu do kosza, spamu albo zostanie zignorowana przez adresata. Wyjątkową ostrożność należy zachować używając opcji: „odpowiedz wszystkim” – wcześniej należy się zastanowić, czy nasza odpowiedź rzeczywiście powinna niejako „z automatu” trafić do całej grupy odbiorców (a może będzie tylko niepotrzebnie zaśmiecała komuś skrzynkę?) czy może lepiej wybrać z niej tylko osoby, do których rzeczywiście powinna być wysłana. Niedopuszczalne jest również nadużywanie opcji „potwierdzenie dostarczenia / przeczytania” – powinna być ona zarezerwowana tylko dla e-maili o wysokim priorytecie, gdy chcemy mieć pewność, że adresat odczytał wiadomość w odpowiednim terminie lub też chcemy mieć potwierdzenie, że wysłaliśmy wiadomość w odpowiednim czasie. Osoby nadużywające opcji „potwierdzenie dostarczenia / przeczytania” mogą być posądzone o chęć śledzenia adresatów i ich trybu życia.
  • List elektroniczny jest uproszczoną wersją listu tradycyjnego pisanego. Nie oznacza to jednak, że nie obowiązują żadne zasady. Nadal obowiązują wszystkie możliwe reguły, o czym wiele osób zapomina. Należy pamiętać o używaniu formułek grzecznościowych początkowych i końcowych (np. „Szanowny Panie Prezesie”, „Łączę wyrazy szacunku” itd.) oraz podpisie, który nie powinien być zbyt długi (niektóre osoby przygotowują sygnaturę, która załącza się z automatu: np. imię, nazwisko, stanowisko, nazwa firmy, nr telefonu – taka sygnatura nie powinna być dłuższa niż 4 linijki). To zupełnie naturalne, że wykorzystywane formułki grzecznościowe będą miały uproszczone formy – zabraknąć ich jednak nie może. Nie wolno również zapominać o zasadach gramatyki, ortografii czy interpunkcji.
  • Pisząc wiadomość elektroniczną lub biorąc udział w forum dyskusyjnym, należy unikać pisania drukowanymi literami, ponieważ jest to jeden ze sposobów na okazywanie złości w Internecie, często jest ono również traktowane jako krzyk.
  • Udzielając odpowiedzi, należy pamiętać, aby z oryginalnej wiadomości zostawić tylko najważniejsze rzeczy. Ciągłe cytowanie oryginalnych wiadomości, podpisów i znaków graficznych, które dołączają się z automatu, powoduje, że rozmiar wiadomości jest coraz większy, zaś sama wiadomość coraz mniej czytelna.
  • W korespondencji biznesowej obowiązuje absolutny zakaz spamowania i przesyłania „łańcuszków szczęścia”. Wykorzystanie służbowej poczty do tak błahych i banalnych działań nie przystoi profesjonalistom. Podobna zasada dotyczy używania emotikonów czy skrótów literowych (np. BTW – ang. by the way – „przy okazji”). Ich ewentualne użycie jest możliwe dopiero po osiągnięciu pewnego stopnia zażyłości i najlepiej aby było zainicjowane przez osobę mającą pierwszeństwo zgodnie z zasadą precedencji.
  • Korzystając z dostępu do Internetu, należy brać pod uwagę, że „Internet pamięta wszystko”. W przypadku rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego, użytkownik może się spodziewać pociągnięcia do odpowiedzialności na podstawie przepisów kodeksu karnego, cywilnego czy pracy oraz niektórych ustaw szczególnych.
Joanna Modrzyńska
Art of Manners
Tekst jest przeznaczony tylko do użytku wewnętrznego i jego kopiowanie w innych celach jest zabronione.

Related Post

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać co jakiś czas informacje o nowych artykułach.

email marketing powered by FreshMail
Korzystam
Sherlock Holmes – książka, film, serial. Trzy wcielenia słynnego detektywa
Korzystam
Bookcrossing na świecie i w Polsce
Korzystam
Ładnie i smacznie, czyli gdzie zaprosić kobietę 8 marca?