Bez kategorii

Jak zmieniał się wygląd mobilnych gadżetów? [część 2]


  • 0
Atari Portfolio

Atari Portfolio

W latach 80. pojawiły się na rynku kluczowe technologie, niezbędne do stworzenia znanych dzisiaj mobilnych gadżetów. Mimo to droga do współczesnych urządzeń była pełna zakrętów. Które z pomysłów okazały się ślepymi uliczkami, a które zainspirowały kolejne pokolenia?

Pocket Computer (od ok. 1980 r.)

Choć naprawdę mobilne, a nie tylko przenośne komputery wydają się stosunkowo nowym wynalazkiem, od początku lat 80. istniała niszowa linia elektronicznych gadżetów znana jako Pocket Computer. Wbrew pozorom nie miała niemal nic wspólnego z popularną na początku XXI wieku serią urządzeń o zbliżonej nazwie – Pocket PC.

Modele określane zbiorczą nazwą Pocket Computer z wyglądu przypominały marzenie ówczesnego geeka. Wyglądały jak skomplikowane kalkulatory, ale pod względem możliwości zdecydowanie przewyższały zwykłe elektroniczne liczydła.

Jak zmieniał się wygląd mobilnych gadżetów? Część 1

W przeciwieństwie do późniejszych gadżetów, mających przede wszystkim gotowe usługi i preinstalowane lub łatwe w instalacji dodatkowe aplikacje, cechą zwiększającą atrakcyjność tego sprzętu była jego programowalność. Urządzenia obsługiwały przede wszystkim język BASIC, ale również inne – asembler, C czy Lisp.

Grupą docelową byli początkowo ludzie, którzy – jeśli potrzebowali jakiegoś oprogramowania – pisali je sobie sami. Wygląd stanowił kwestię drugorzędną, czego przykładem mogą być urządzenia takich firm, jak: Sharp, Tandy, Casio czy HP.

Psion Organiser (1984 r.)

Sprzęt tej brytyjskiej firmy przez lata był synonimem organizerów. W zamierzchłej przeszłości organizer był oddzielnym urządzeniem, spełniającym jedną z funkcji dzisiejszych smartfonów – użytkownik miał do dyspozycji zazwyczaj książkę adresową, listę zadań, mógł też robić notatki.

Psion Organiser

Psion Organiser

Pierwszy model tego typu o nazwie Psion Organiser, zaliczający się do sprzętu Pocket Computer, powstał jeszcze w 1984 roku. Zgodnie z ówczesnymi standardami wyglądał tak jak kalkulatory. Szczegółowe informacje o funkcjach urządzenia znajdziecie m.in. na tej stronie.

Dwa lata później pojawił się kolejny model Organisera z większym, 4-liniowym wyświetlaczem. Choć urządzenia nawiązujące do wyglądu pierwszych modeli Psiona powróciły po latach w postaci terminali BlackBerry, to po krótkotrwałym sukcesie Organisera czasową popularność zdobyły rozwiązania wprowadzone przez Atari i urządzenia Psion Series 3 i Series 5.

Atari Portfolio (1989 r.)

Znaczenie słowa „mobilny” przez ostatnie 25 lat znacząco się zmieniło. Mobilnymi gadżetami nazywamy z reguły urządzenia, które nie tylko ważą często mniej od papierowego notatnika, ale bez źródła zasilania dają możliwość wielogodzinnego korzystania z Internetu. Przed laty mobilny był sprzęt, który silny i ambitny biznesmen mógł unieść w opakowaniu wielkości walizki.

Prekursorem nowych trendów okazał się Atari Portfolio – komputer, który dzisiaj nazwalibyśmy netbookiem. Był to miniaturowy laptop o wielkości kasety VHS, którego szczegółowy opis wraz z poradami i oprogramowaniem znajdziecie na tej stronie. Jak przekonywano w filmie „Terminator 2”, użytkownik Atari Portfolio mógł liczyć na bezproblemową wypłatę cudzej gotówki z bankomatu.

W kolejnych latach podobne i nieco mniejsze rozmiarowo urządzenia skonstruował Psion, a zbliżone pod względem wyglądu, choć od strony technicznej zróżnicowane rozwiązania zaczęli oferować również inni producenci.

Game Boy (1989 r.)

Gdy Atari wypuszczało na rynek przełomowy produkt dla biznesmenów, Nintendo pokazało światu ważny gadżet, przeznaczony dla zupełnie innego odbiorcy. Przenośna konsola do gier Game Boy na długie lata stała się najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu.

Game Boy Classic

Game Boy Classic

Mimo technicznej prostoty Game Boy bronił się ogromną liczbą dostępnych gier i zapoczątkował długą serię gadżetów, których wygląd ewoluował w miarę upływu czasu.

Atari Lynx (1989 r.)

Game Boy, choć odniósł gigantyczny sukces, był w gruncie rzeczy dość prymitywnym urządzeniem. Z pewnością nie można powiedzieć tego o produkcie, którym firma spod znaku góry Fuji próbowała podbić rynek mobilnej rozrywki.

Gadżet o nazwie Atari Lynx wyróżniał się nowoczesnym wyglądem, który wyznaczył standard obowiązujący również obecnie, oraz wyjątkowymi jak na swoje czasy cechami – kolorowym wyświetlaczem i łączem ComLynx, pozwalającym na łączenie gadżetów w sieć.

Technologiczne zaawansowanie niewiele jednak pomogło, podobnie jak wypuszczenie na rynek dwa lata później kolejnej wersji konsoli. „Rysie” sprzedały się w liczbie 500 tys. egzemplarzy, co w zestawieniu z niemal 119 mln pierwszych Game Boyów (łącznie z modelem Game Boy Color) jasno pokazuje, dlaczego Atari zrezygnowało z konkurencji na tym polu. Więcej o rozwoju konsoli możecie przeczytać na tej stronie.

Newton (1994 r.)

Po wyrzuceniu Steve’a Jobsa Apple zaczął skutecznie niszczyć swoją markę. Niezliczone zastępy produktów tworzyły dość przypadkową ofertę, której jedynym elementem wspólnym było tęczowe jabłko na obudowie.

Na tym tle wyróżniał się Newton, którego można uznać za protoplastę zarówno PDA, jak i tabletów. Poza kanciastą obudową i rozmiarami przekraczającymi współczesne standardy miał większość cech znanych obecnie mobilnych gadżetów i podbił serca nie tylko agentów FBI z serialu „Z Archiwum X”, ale również Kate Libby z filmu „Hakerzy”, granej przez Angelinę Jolie.

http://www.youtube.com/watch?v=pP6iTjhlOvs

Niestety, obecność w popkulturze to za mało, by odnieść rynkowy sukces. Newton był za duży i przede wszystkim za drogi – pierwszy model został wyceniony na 1000 dol., co automatycznie ograniczyło liczbę potencjalnych nabywców.

Apple Newton

Apple Newton

Po odzyskaniu władzy w Apple’u Steve Jobs zabrał się za porządkowanie oferty firmy. Ofiarą czystki padł również Newton – technologiczne zaawansowanie nie wystarczyło, by przekonać Steve’a. Co więcej, Newton był uważany za sztandarowy produkt wprowadzony przez byłego mentora, a późniejszego wroga Jobsa, CEO Apple’a Johna Sculleya. Stąd przypuszczenie, że niechęć Steve’a do Newtona wynikała nie tylko ze względów merytorycznych.

Palm Pilot 1000 (1996 r.)

Choć w 1998 roku Newton został złożony na ołtarzu osobistych uprzedzeń i konieczności konsolidacji oferty, wyznaczył drogę, którą podążali jego następcy. W 1996 roku firma Palm, która wyodrębniła się ze znanego producenta elektroniki, spółki US Robotics, pokazała urządzenie zbliżone do Newtona, jednak lepiej dostosowane do rynkowych realiów.

Palm Pilot 1000

Palm Pilot 1000

Palm Pilot 1000 mieścił się w dłoni i miał duży, monochromatyczny ekran dotykowy, zajmujący niemal całą górną powierzchnię urządzenia. Cechą charakterystyczną był podział wyświetlacza na dwa obszary – górny służył do prezentowania informacji, a dolny do wprowadzania tekstu.

Palm Pilot, pierwszy mobilny gadżet Palma, stał się prekursorem nowej grupy urządzeń o nazwie PDA (Personal Digital Asssistant). Jego znaczenie zostało docenione m.in. przez magazyn „Time”, który umieścił go na liście 100 najważniejszych gadżetów wszech czasów.

Palm Pilot 1000, którego szczegółowy opis znajdziecie na tej stronie, wyznaczył standard, któremu wielu producentów hołdowało przez lata – do czasu, aż PDA przestały być potrzebne jako odrębne urządzenia, a ich funkcje przejęły coraz agresywniej zdobywające rynek smartfony.

Producent pierwszego PDA potrafił zdyskontować swój sukces i na rynku pojawiały się kolejne, coraz doskonalsze modele urządzenia. Co więcej, Palm wydawał się otwarty na nowe trendy – po kilku latach trafnie spostrzegł, że samodzielne PDA to przeżytek, a przyszłością są telefony zapewniające coś więcej niż tylko możliwość komunikacji, czyli smartfony.

O kluczowych dla rozwoju tej grupy gadżetów projektach, jak również o rewolucji, jaką stało się ponowne – po latach – odkrycie zalet tabletów, przeczytacie w następnym, ostatnim odcinku cyklu.

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]
Bez kategorii
Mario Vargas Llosa – literacki geniusz, liberał i skandalista
Bez kategorii
Beton jest piękny
Bez kategorii
Powiedz, jakiej muzyki słuchasz, a powiem ci, kim jesteś