Bez kategorii

Samochody luksusowe w Polsce. Kto je kupuje?


  • 1
Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Co roku na polski rynek wchodzą nowe luksusowe marki. Giganci segmentu, zachęceni wynikami konkurentów, coraz śmielej otwierają kolejne salony w naszym kraju. Lubimy luksus – to pewne, ale co nas kręci najbardziej?

Jeśli przyjrzeć się wynikom sprzedaży wszystkich marek oferujących auta z segmentu premium, widać jedną podstawową tendencję – szukając aut z najwyższej półki, Polacy nadal najczęściej wybierają marki europejskie.

Sprzedane auta liczy się w tysiącach, a przychody w miliardach. Co ciekawe, wcale nie wynika to ze sprzedaży aut kompaktowych. Mercedes-Benz Polska w ubiegłym roku, mimo że sprzedał mniej samochodów niż w 2010, osiągnął 15 proc. większy przychód. Kupiliśmy mniej aut z gwiazdą na masce, ale znacznie droższych.

Polski salon Ferrari już na początku lutego sprzedał wszystkie auta przeznaczone dla naszego kraju na 2012 rok, a za poprzednie 12 miesięcy dostał drugi raz z rzędu nagrodę za najwyższą średnią cenę sprzedawanych wozów tej marki na świecie.

Passat do lamusa

Czasy, kiedy Kowalskiego z nieco grubszym portfelem zadowalał dobrze wyposażony, przysłowiowy Volkswagen Passat, są już za nami. Od gwałtownych przemian politycznych w Polsce minęło ponad 20 lat. Przez ten czas staliśmy się bardziej otwarci na Zachód.

Czy to dobrze, czy źle – zdania są podzielone. Jednak z punktu widzenia miłośnika motoryzacji mogę powiedzieć, że nic lepszego nas spotkać nie mogło. Kto spodziewałby się jeszcze kilka dekad temu, że w Polsce swoje salony otworzą takie marki, jak Ferrari czy Lotus?

Ferrari FF

Ferrari FF

Już od kilku lat na naszym rynku przez BMW Fus Warszawa oficjalnie dostępne są samochody marki Rolls-Royce, a niedawno swój drugi salon w stolicy otworzył Bentley. We wrześniu 2011 roku do Polski trafił też Lotus. Tę ostatnią markę zawdzięczamy firmie JLR Polska, która wprowadziła już Jaguara, Land Rovera i Caterhama, a jej prezes jest odpowiedzialny również za pojawienie się w naszym kraju Astona Martina.

Kryzys? Nie w luksusie

Wszyscy ci producenci mimo kryzysu na polskim rynku samochodowym (12-procentowy spadek ogólnej sprzedaży w 2011 r.) doskonale poradzili sobie w ubiegłym roku. Oczywiście mimo świetnego wyniku Ferrari nie widzimy tych aut na ulicach codziennie. Inaczej jest w przypadku Porsche. Niemal niemożliwe jest przejechanie przez miasto bez napotkania modelu 911. Stało się tak prawdopodobnie dlatego, że niemiecki producent już znacznie wcześniej wyczuł potencjał drzemiący w polskim rynku samochodów luksusowych i sportowych.

Gościmy Porsche już znacznie dłużej niż Ferrari, a auta tego legendarnego producenta można kupić nie w jednym, nie w dwóch, ale w aż czterech dużych salonach. Mieszczą się one w Warszawie, Poznaniu, Sopocie i Katowicach.

Obecność potentatów segmentu premium na polskim rynku utrwala się w świadomości Polaków również dzięki celebrytom, którzy coraz chętniej pokazują się w drogich autach. To również znak, że stajemy się znacznie bardziej otwarci. Z roku na rok rośnie popularność lifestyle’owych imprez typu Transpolonia Road Race. Polacy przestali się obawiać pokazywania w swoich drogich autach.

Superdrogi tuning

Apetyt Polaków na drogie samochody często nie kończy się tylko na ich zakupie. Popularny stał się również tuning mechaniczny i wizualny. W 2011 roku do Polski oficjalnie trafił znany tuner Wald International. Wcześniej swoje pakiety oferowali już tacy giganci tuningu aut klasy premium, jak: Kahn Design, Startech, Techart czy G-Power. Na polskich drogach można też spotkać auta zmodyfikowane przez szwajcarską firmę Mansory.

Bugatti Veyron Super Sport

Bugatti Veyron Super Sport

Dużą część polskiego rynku samochodów premium obejmują również importerzy. Dostarczają oni to, czego oficjalne przedstawicielstwa nie są w stanie zagwarantować. Mimo rynku pełnego luksusowych i sportowych marek, który – mogłoby się wydawać – oferuje wszystko, czego dusza zapragnie, istnieją pewne luki. Auta, które nie są dostępne oficjalnie w Polsce, ale możemy je spotkać na polskich drogach, to między innymi Lamborghini czy Bugatti.

Mansory Porsche Panamera

Mansory Porsche Panamera

Co kupujemy najchętniej?

Jakie samochody wśród pojazdów klasy premium wybieramy najczęściej? To zależy od marki, na którą pada wybór. Jak już wcześniej wspomniałem, stawiamy najczęściej na luksusowe kompakty i sedany. Może to brzmieć jak oksymoron, ale tego typu auta to nisza, którą producentom bardzo skutecznie udało się wypełnić małymi, ale bardzo dobrze wyposażonymi samochodami.

Znaczną część rynku obejmują również SUV-y i auta w nadwoziach od nich pochodnych. Obecnie niemal każdy producent segmentu premium ma w swojej ofercie tego typu pojazd.

Dużą popularnością cieszą się auta typu gran turismo. Dla pragnących sportowych wrażeń, ale jednocześnie nie chcących rezygnować z komfortu jazdy, jest to rozwiązanie idealne. Dzięki właśnie takiemu ukierunkowaniu gustu mieszkańców Polski z grubszymi portfelami dużym zainteresowaniem cieszą się wozy Bentley Continental GT, Mercedes-Benz SLS AMG oraz liczne podobne modele.

Mercedes SLS AMG Roadster

Mercedes SLS AMG Roadster

Od niedawna dzięki obecności marki Ferrari w Polsce popularność zyskuje również siostrzana firma – Maserati. Wyglądają one dużo dyskretniej niż ekstrawaganckie maszyny z cavallino rampante na masce. Stały się dość popularne wśród celebrytów. Nic dziwnego – sama nazwa modelu GranTurismo jasno daje do zrozumienia z jakiego typu samochodem mamy do czynienia.

W ciągu kilkunastu lat rynek aut luksusowych z nieśmiało rozwijającej się niszy stał się bardzo ważną częścią ogółu sprzedawanych w Polsce samochodów. Zmienił się nasz gust, kupujemy auta odważniej. Nie boimy się też tego pokazać. Polacy stali się bardziej świadomi tego, że samochód to nie tylko środek transportu, ale również styl życia i uzewnętrznienie własnej osobowości.

Dzięki temu wkrótce możemy doczekać się nad Wisłą jeszcze bardziej egzotycznych aut. Być może inni producenci zachęceni tak dużą chłonnością rynku oddadzą w ręce Polaków jeszcze ciekawsze i jeszcze kosztowniejsze samochody.

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]
Bez kategorii
Koleje dużych prędkości
Bez kategorii
Najciekawsze mosty w Polsce
Bez kategorii
Biurko – jak oswajamy największego mordercę czasu w historii?
  • Mike

    co ten kutas pierdoli…. ludzie do garnka nie mają co włożyć, a on się ośmiela pisać o autach luksusowych…. pytanie tylko dla kogo on to pisze?