Doświadczam

Kampanie społeczne. Subiektywny przegląd najciekawszych perełek


  • 0
(Fot.http://www.wwf.org)

(Fot.http://www.wwf.org)

Za pomocą obrazu, dźwięku można uświadomić opinii publicznej wiele istotnych spraw i kwestii, o których istnieniu nie zawsze chcemy mówić na głos. Wedle zasady póki się o tym nie mówi, problem nie istnieje. Formy przekazu są różne, czasami dosadne. Jednak w dzisiejszych czasach zakres spraw społecznych poruszanych na forum jest zadziwiający.

Liczba zagadnień, które można przedstawić społeczeństwu za pomocą kampanii społecznej, jest ogromna. Dopóki nie zaczęłam zgłębiać tego tematu, miałam świadomość, że to studnia bez dna, jednak perełki, które udało mi się odnaleźć, przerosły moje najśmielsze oczekiwania. Kreatywność ludzka nie zna granic. Bardzo trudno było mi się zdecydować, które przykłady warto przytoczyć.

Amnesty International – bez owijania w bawełnę

Celem działania tej międzynarodowej organizacji pozarządowej jest zapobieganie naruszaniu fundamentalnych praw człowieka na całym świcie. Formy działania są różne: od pisania listów, petycji, przez pomoc prawną poszkodowanym, aż do często szokujących spotów, w których dosadnie przedstawiane są problemy społeczne.

Ten krótki film poniżej ma jasne przesłanie, które niejednemu da do myślenia. I ogólnie chyba taki był cel: zasiać w człowieku pewną myśl i zostawić go z nią sam na sam. Tak żeby samodzielnie wyciągnął wnioski. Hasło kampanii jest równie trafne i zapada w pamięć: „The problem is not animals living like a people but so many people living like animals”.

Inną propozycją, również autorstwa Amnesty International, jest kampania przygotowana z okazji 60. rocznicy ustanowienia praw człowieka. Akcja miała na celu uświadomienie problemu handlu ludźmi. Została zaplanowana tak, żeby wzbudzić zainteresowanie nie tylko bezpośrednio obserwujących ją osób, ale w głównej mierze mediów.

Zamysł był prosty – akcję prowadzono na kilku lotniskach. W przezroczystych walizkach zamknięto kobiety, a następnie umieszczono je na taśmie pomiędzy innymi bagażami podróżnych. Ten szokujący pomysł spotkał się oczywiście z oczekiwanym odzewem. Była to jedna z najbardziej udanych kampanii zorganizowanych przez Amnesty International.

(Fot.www.amnesty.org.pl)

(Fot.www.amnesty.org.pl)

Zabija 15 osób każdej minuty

Kampania ta miała zwrócić uwagę opinii publicznej na to, że coś tak naturalnego jak woda może zabijać ponad osiem milionów ludzi na świecie w ciągu roku. Zorganizowana z okazji Światowego Dnia Wody instalacja powstała w Paryżu. Przechodnie zostali wciągnięci w wymowny przekaz. Skażona woda zabija więcej ludzi niż choroby, których w dzisiejszych czasach tak się obawiamy: rak czy AIDS. Normalnie nie przyszłoby nam to do głowy, ale po obejrzeniu tego filmiku nie da się o tym tak łatwo zapomnieć.

Kiedy mamy ochotę się przytulić

Kto z nas nie chce czasem po prostu się do kogoś przytulić. Co dopiero do wielkiego pluszowego misia, którego spotkamy na ulicy. Taką okazję mieli mieszkańcy Szwajcarii. Działające w tym kraju stowarzyszenie Pro Infirmis, które od lat pomaga osobom niepełnosprawnym, zorganizowało nietypową akcję. Jeden z ich podopiecznych, młody niepełnosprawny mężczyzna, został przebrany w strój pluszowego niedźwiedzia. Poniżej możecie zobaczyć, jaki był tego efekt.

Warto zadać sobie pytanie: czy musimy się przebierać, żeby się do siebie zbliżyć?

Trochę radości

Nie wszystkie kampanie społeczne muszą dotyczyć przygnębiających spraw i być prezentowane w przytłaczający czasami sposób. Zdarzają się też takie, które wywołają uśmiech na twarzy. Od 2006 roku organizacja National Fatherhood Initiative, której misją jest wspieranie mężczyzny w roli ojca oraz przeciwdziałanie nieobecności taty w życiu dziecka, prowadzi kampanię „Poświęć czas, by być dziś tatą”. Składają się na nią spoty radiowe, bandery internetowe oraz filmy. Hasło podsumowujące brzmi: „Najdrobniejsze chwile mogą mieć największy wpływ na życie dziecka”.

Supercalifragilisticexpialidocious

Dzieci z pewnej szkoły w Kambodży miały się nauczyć wymawiać właśnie to słowo. Jest ono uważane za najtrudniejsze w języku angielskim. Celem powstałego w ten sposób spotu była promocja About Asia Schools aboutasiaschools.org. – organizacji wspierającej wiejskie szkoły i dzieci w Kambodży. Idea opierała się na trafnym spostrzeżeniu, że nawet najbystrzejsze dzieci potrzebują warunków do nauki. Dzięki temu uroczemu filmikowi organizacja chce pozyskać wolontariuszy i dotacje na dalszą działalność.

Polski akcent

Na koniec coś z naszego podwórka. Kampania zorganizowana przez Departament Rybołówstwa w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi ma zachęcać do jedzenia ryb. Towarzyszy jej hasło: „Ryba wpływa na wszystko”. Może nie jest to najbardziej efektowna akcja, ale ma w sobie urok.

Celem kampanii społecznych jest unaocznienie istotnych zagadnień i przekonanie ludzi do zmiany postawy. Są one próbą modyfikacji rzeczywistości lub chociaż uwrażliwienia zwykłego obywatela na ważne kwestie. Czy uważacie, że taka forma rzeczywiście trafia do społeczeństwa, czy też przekaz ginie w natłoku typowo komercyjnych kampanii?

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]
Myślę
Zamki od-nowa
Myślę
Gry komputerowe nie tylko dla nastolatków
Korzystam
Andrzej Stasiuk, czyli bilet w jedną stronę do niezwykłego świata