Doświadczam

Kasza jaglana nie tylko dla alergików


Źródło: http://smakoszkijaroszki.blogspot.com/

Źródło: http://smakoszkijaroszki.blogspot.com/

Od jakiegoś czasu można zaobserwować triumfalny powrót kaszy jaglanej na nasze stoły. Po części jest to związane z dietą bezglutenową, na którą przechodzi wiele osób ze względów zdrowotnych, ale także z modą na zdrowe odżywianie. Kasza jaglana nie jest wymysłem ekofanatyków czy hipsterów, przeglądając bowiem „Kuchnię polską” z lat 70., natknęłam się na co najmniej kilkanaście przepisów z tym składnikiem. Zresztą jagły znane były już w staropolskiej kuchni i stanowiły jeden z podstawowych składników codziennego jadłospisu naszych przodków.

Kasza jaglana to najstarsza i jedna z najzdrowszych znanych nam kasz. Otrzymuje się ją z nasion prosa. Od jakiegoś czasu można zaobserwować jej powrót, nie tylko do naszego domowego menu, ale także do tego restauracyjnego. Skąd jej nagła popularność? Joanna Giza, dietetyczka, mówi: „Wydaje mi się, że jest to kwestia mody – kiedyś bardzo popularny stał się nagle brązowy ryż, a teraz przyszła kolej na kaszę jaglaną. Wielu moich pacjentów nie lubi jej ze względu na wspomnienie z dzieciństwa, określając ją jako „gorzką kaszę na mleku”. Możliwe, że teraz po prostu „wyciągnęliśmy” kaszę z mleka i nauczyliśmy się ją przygotowywać na różne sposoby.” Nawet jeśli jest to tylko kolejna moda, to na pewno wyjdzie nam ona na zdrowie.

Źródło: http://pomidor.opole.pl/

Źródło: http://pomidor.opole.pl/

Dlaczego kasza jaglana jest tak zdrowa?

Kasza jaglana ma mało skrobi, za to dużo łatwo przyswajalnego białka. Ma najwyższą zawartość witamin z grupy B oraz żelaza i miedzi. Joanna Giza zwraca uwagę na to, że właśnie dlatego polecana jest wegetarianom, których dieta ze względu na brak produktów zwierzęcych może mieć deficyt tych składników. Kasza jaglana jest lekkostrawna i nie zawiera glutenu, więc nie uczula. Powinna znaleźć się w jadłospisie osób chorujących na celiakię, stosujących dietę bezglutenową, a także alergików. Będzie także doskonała dla wszystkich osób, które mają problem ze zgagą czy chorobami układu trawiennego, ponieważ jest zasadotwórcza. Oznacza to, że wspomaga trawienie i wyrównuje nadmiar kwasu. Warto o tym pamiętać, ponieważ w dzisiejszych czasach większość z nas ma zakwaszone organizmy z powodu spożywania wysoko przetworzonych pokarmów oraz różnego rodzaju używek.

Jagły powinno się jeść także zimą, ponieważ mają ocieplające właściwości i będą idealne dla wszystkich osób, które marzną. Ponadto kasza jaglana ma właściwości antywirusowe, jest domowym lekarstwem na katar, ponieważ zmniejsza stan zapalny błon śluzowych i wysusza nadmiar wydzieliny. Jedząc jaglankę, skutecznie wzmacniamy i pobudzamy osłabiony, wychłodzony organizm. Kasza dostarcza też dużych ilości witaminy E i lecytyny, która korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi, jest więc wskazana dla osób, które intensywnie pracują umysłowo.

Dla kogo jaglanka?

Okazuje się, że niezależnie od tego czy borykamy się z problemami zdrowotnymi, czy nie, zalecane jest włączenie kaszy jaglanej do naszej diety. „Polecić ją można w zasadzie każdemu. Nie zawiera glutenu, stąd szczególnie ważna będzie dla osób z celiakią i alergią na ten składnik. Bogactwo żelaza i witamin z grupy B polecane będzie tym, którzy np. cierpią na anemię. Jednak ze względu na stosunkowo wysoką zawartość węglowodanów i niską błonnika nie jest to najlepsza kasza dla chorujących na cukrzycę” – mówi Giza.

A co z osobami, które się odchudzają, czy dla nich również jest wskazana? Kasza jaglana jest dość kaloryczna. Poza tym, jak na mało przetworzone produkty zbożowe, ma raczej wysoki indeks glikemiczny. Nie oznacza to jednak, że osoby dbające o linię powinny zupełnie zrezygnować z jedzenia tej kaszy, ponieważ zawarty w niej krzem poprawia przemianę materii.

Kasza jaglana ma także dobry wpływ na naszą urodę, znajdująca się niej krzemionka korzystnie działa na włosy, skórę i paznokcie.

Trafić w swój smak

Wiele osób nie lubi tej kaszy ze względu na jej gorzki posmak. Jednak wystarczy ją odpowiednio przygotować przed gotowaniem, a goryczka zniknie. Jest na to kilka sposobów. Jeden to przelać ją najpierw zimną, a potem gorącą wodą. Można też przed gotowaniem uprażyć ją na suchej patelni. Kolejna metoda to wrzucić kaszę do wrzątku, po chwili odcedzić i jeszcze raz wsypać do czystej, gotującej się wody.

Kasza jaglana jest świetnym zamiennikiem dla ziemniaków, ryżu lub makaronu do drugiego dania. Jak jeszcze można ją jeść? „Zdrową porcją energii będzie śniadanie lub przekąska na bazie kaszy jaglanej np.: gotowana z dodatkiem soku jabłkowego i z suszonymi owocami. Zauważyłam, że popularne również w restauracjach stały się burgery z kaszy jaglanej. Jak widać – sposobów jest wiele, warto próbować i trafić w swój smak.” – dodaje Joanna Giza.

[FM_form id="2"]
Doświadczam
Czosnek dziki
Doświadczam
Strony i blogi (dla) sfrustrowanych rodziców – pół żartem, pół serio
Doświadczam
Odzyskane dziedzictwo. Tradycyjne europejskie sztuki walki