Pracuję

Gdzie i jak znaleźć pracę?


Jak znaleźć pracę? Jeśli jesteś programistą, analitykiem biznesu lub znasz minimum trzy języki obce, w tym jeden nietypowy, to o pracę nie musisz się martwić. Wysyłasz CV i po dwóch lub trzech rozmowach kwalifikacyjnych dostajesz propozycję. Przedstawiciel niemal każdego pozostałego zawodu – na obecnym rynku pracy – albo jest rozchwytywany, albo klepie swoją małą stabilizację, albo z mozołem próbuje gdzieś się zaczepić, wysyłając raz po raz tony CV. W której grupie jesteś? Jak znaleźć się w tej, do której oferty pracy przychodzą same?

Krok 1 – Doświadczenie zawodowe – specjalista

Na początek nieco lodowatej wody dla ochłody. Niestety, jeśli nie masz żadnego doświadczenia zawodowego, to rozchwytywany nie będziesz. Najpierw musisz stać się w czymś specjalistą. Znacznie łatwiej będzie ci wtedy, kiedy wybierzesz pracę, w której jesteś dobry i którą lubisz. Nieco gorzej, kiedy wybierzesz taką, której nie lubisz, a kompletna klęska czeka cię na 100% wtedy, kiedy zdecydujesz się robić coś, czego nie umiesz, nie lubisz i do czego nie masz talentu. Załóżmy jednak, że wybrałeś nie najgorzej i te 3-4 lata doświadczenia w zakresie danej branży czy specjalizacji już masz. Jeszcze może nie jesteś ekspertem, ale aspirujesz do stanowiska specjalisty. To ten czas, w którym można myśleć o tym, by pozwolić dać się znajdować pracy.

Krok 2 – Stworzenie własnego wizerunku

Aby dać się znaleźć, musisz odpowiadać na potrzeby tego, kto szuka. To taka sama zasada jak w biznesie czy zakupach. Jeśli chcesz kupić czerwoną sofę w zielone grochy, to na nic zda się to, że sprzedawca oferuje Ci pomarańczowe krzesło w niebieskie kwadraty prawda? Zastanów się zatem jaką sofą jesteś (oczywiście w przenośni) i do jakiej pozycji chcesz aspirować. Jakie są Twoje cele, co udało Ci się osiągnąć, w czym jesteś dobry itd. To pozwoli Ci powoli budować własny brand – markę, którą będziesz mógł promować po to, by praca mogła cię znaleźć.

Krok 3 – Promocja siebie

Kiedy już masz co promować i wiesz jak chcesz się prezentować, pozostaje wykorzystać kilka narzędzi, które umożliwią Ci stworzenie sytuacji, w której praca znajdzie Cię sama. Jakie narzędzia masz do dyspozycji?
Narzędzia i tricki do wykorzystania.

Networking

Niedocenianie budowania sieci kontaktów jest poważnym błędem. Nie chodzi tu o znajdowanie pracy „po znajomości”, ale o poszukiwanie osób, które kiedyś w przyszłości będą mogły Cię polecić. Co możesz zrobić w tym celu?
• poznawać ludzi przy każdej nadarzającej się okazji,
• sprawić by Cię lubili (to dość proste – okaż im zainteresowanie i bądź pomocny)
• mówić im, czym się zajmujesz (byle nie za dużo – ludzie zdecydowanie bardziej wolą mówić o sobie niż słuchać o Tobie),
• sprawiać, by o Tobie pamiętali – czyli nigdy nie palić za sobą mostów oraz pamiętać o ważnych dla nich dniach (np. na Facebooku zamiast publikować informacje o sobie, lajkuj ich zdjęcia),
• jeśli będziesz naprawdę przyciśnięty do muru, informować ich o tym, że szukasz lepszej pracy.

Profesjonalne serwisy społecznościowe

Myślisz, że pracodawcy szukają jedynie wśród osób, które wyślą CV? Nic bardziej mylnego – w ten sposób docierają jedynie do aktywnych kandydatów, czyli tych, którzy z jakichś powodów sięgają po serwisy z ogłoszeniami o pracy. A ty jesteś kandydatem pasywnym – nie śledzisz serwisów – czekasz, aż praca przyjdzie do ciebie. Jak taki rekruter może cię znaleźć? Przez znajomości lub serwisy społecznościowe (ewentualnie może cię też wygooglować). Zatem musisz stworzyć profil serwisie typu LinkedIn. Zdziwisz się ile ofert pracy będzie mogło do Ciebie dotrzeć.

Własna strona www

Nie mniej istotna, jeśli chcesz, by można było Cię znaleźć w wyszukiwarce internetowej po frazach związanych z Twoją specjalizacją. Pamiętaj jedynie o tym, że własna strona musi być przygotowana zgodnie ze sztuką content writingu i warto ją pozycjonować.

Co jeszcze możesz wykorzystać, by łatwiej było cię znaleźć?
• prezentacje online
• portfolio,
• bloga,
• komentarze na cudzych blogach,
• artykuły eksperckie.

Praca może cię znaleźć sama, ale aby mogła to zrobić, ty musisz:

• Być dobrym w tym, co robisz (lub przynajmniej sprawiać takie wrażenie – a budowanie obecności w internecie, to często sztuka iluzji),
• Mieć siatkę znajomych, którzy albo mogą cię polecać, albo przynajmniej potwierdzić to, jaki jesteś fantastyczny i doskonały w swoim fachu,
• Być obecny tam, gdzie cię mogą szukać (nie tylko w internecie, ale również na konferencjach, seminariach, spotkaniach),
• Mieć przekonujący wizerunek, (co z tego, że jesteś świetnym animatorem, jeśli twoje portfolio aż roi się od błędów ortograficznych. Wprawdzie poprawność językowa nie jest podstawą twojej pracy, ale taki błąd sprawia, że wyglądasz na osobę niechlujną i niezaangażowaną).
• Śledzić trendy i być tam, gdzie będzie to konieczne.

 

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]

Strony: 1 2

Pracuję
Stanisław Grzesiuk, bard czy chuligan?
Pracuję
Teorie cywilizacji w socjologii. Spengler, Sorokin, Huntington i inni
Pracuję
Ryan Gosling – aktor doceniony
  • Test

    test