Pracuję

10 skutecznych zasad savoir vivre w biznesie


Savoir vivre… Większości kojarzy się to z etykietą zachowania przy stole. Jednak jest to pojęcie szersze, dotyczy umiejętności radzenia sobie w różnych złożonych sytuacjach życiowych, w tym biznesowych. Znajomość zasad savoir vivre w biznesie jest dziś niezbędna dla każdego pracownika.

Etykieta w biznesie jest bardzo istotna w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami i współpracownikami. Obowiązuje nie tylko na spotkaniach, ale także podczas rozmów telefonicznych i wymiany korespondencji zarówno tradycyjnej jak i elektronicznej. Jeśli chcesz być dobrze postrzegany, pamiętaj o odpowiednim zachowaniu, prezencji. Wszystko to rzutuje na to, jak jesteś postrzegany przez otoczenie biznesowe, oraz na wizerunek twojej firmy.

Oto podstawowa lista zasad savoir vivre w biznesie:

  1. Dbaj o swój wygląd i ubiór. To jak zaprezentujesz siebie wpływa na wizerunek firmy. Pierwsze wrażenie często jest kluczowe w zdobyciu sympatii kontrahenta.
  2. Pamiętaj, że swój profesjonalizm można podkreślać określonymi zachowaniami niewerbalnymi (postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym, gestami) oraz techniką operowania głosem (dzięki której wzmacniasz siłę wypowiadanych przez ciebie słów).
  3. W rozmowie z klientami podkreślaj indywidualny stosunek do ich potrzeb oraz życzeń, wyrażaj gotowość do pomocy i współpracy, nie szczędź zwrotów świadczących o twojej uprzejmości.
  4. Bądź punktualny, a spotkania umawiaj ze stosownym wyprzedzeniem. Jeśli się zdarzy  ci się spóźnić  pamiętaj  żeby przeprosić , a w czasie przerwy krótko usprawiedliwić swoje spóźnienie  gospodarzowi
  5. Przestrzegaj hierarchii – pierwszeństwo mają osoby zajmujące wyższe stanowiska, niezależnie od wieku i płci. W kontaktach z klientami to on ma zawsze pierwszeństwo. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy
  6. Przy przedstawianiu się oprócz imienia i nazwiska podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz.
  7. Wyciszaj/ wyłączaj telefon podczas spotkań biznesowych. Odbierając telefon pamiętaj o przedstawieniu się. Prowadź rozmowy telefoniczne tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom.
  8. O wizytówkę możesz poprosić, jeśli najpierw dałeś swoją, nie wypada prosić o nią pracowników wysokiego szczebla. Zanim schowasz otrzymaną wizytówkę do notesu służbowego przeczytaj ją.
  9. Podziękuj mailowo za spotkanie, krótko podsumowując ustalenia. Pamiętaj, pisząc maila  zawsze wpisuj temat , czego mail  dotyczy, rozpoczynaj od zwrotu na powitanie (w zależności od tego do kogo piszesz możesz użyć zwrotu: Szanowny Panie, Dzień dobry, Witam)  i na zakończenie  (Z pozdrowieniami, Z wyrazami szacunku itd.). Nie zapominaj też o podpisie
  10. Sprawy prywatne zostawiaj za drzwiami swojego domu. Nie załatwiaj ich podczas pracy, skup się na bieżących zadaniach.

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]
Pracuję
Stanisław Grzesiuk, bard czy chuligan?
Pracuję
Gwiazdy show-biznesu inwestują w Internet – czy to ma sens?
Pracuję
Początki Facebooka. Co Mark Zuckerberg mówił w wywiadzie z 2004 roku?