Myślę

Zasady ubioru i stroje biznesowe – zasady ogólne


Dobór właściwego stroju biznesowego spędza sen z powiek wielu osobom. Czy można określić uniwersalny zbiór reguł rządzących „dress code’m”? Dlaczego zawsze i wszędzie warto pamiętać, że stosowanym strojem okazujemy szacunek innym osobom? Czy warto być „niewolnikiem mody”?

Dress code – to tzw. kodeks ubraniowy:

  • niepisany lub (rzadziej) pisany zbiór zasad dotyczących ubioru obowiązującego pracowników firmy lub instytucji, który obowiązuje w czasie pełnienia funkcji zawodowych;
  • zbiór zasad, który obowiązuje na różnego rodzaju spotkaniach towarzyskich oraz oficjalnych ceremoniach;
  • różni się on w zależności od firmy, instytucji, rodzaju spotkania, pory roku, kręgu kulturowego itd.;
  • sposób dobierania poszczególnych elementów garderoby może świadczyć o: przynależności do grupy społecznej lub subkultury, stanie cywilnym, wieku, płci, aktualnej porze roku, wykonywanym zawodzie, osiągniętym statusie materialnym itd.

Zasady ogólne obowiązujące ZAWSZE podczas dobierania elementów garderoby:

  • najważniejszym elementem „pierwszego wrażenia” jest forma (wg badaczy amerykańskich około 55% znaczenia ma ubiór, sposób poruszania się, stania, pokazywania);
  • właściwie dobrany do okazji ubiór jest najlepszym dowodem na okazanie szacunku innym osobom;
  • ubranie powinno być zawsze w idealnym porządku, odprasowane, czyste, bez wiszących guzików, nitek, dziur itd.;
  • dobierając odzież, należy brać pod uwagę: posiadane (a nie takie, jakie byśmy sobie życzyli) wzrost, figurę, karnację, kolor oczu, wiek oraz porę roku, okazję, tzw. wymóg stroju nuwzględniony w zaproszeniu itd.;
  • nie można być niewolnikiem mody za wszelką cenę – aktualne trendy powinny być raczej inspiracją i punktem wyjścia w doborze garderoby;
  • metki nie świadczą o wartości człowieka (np. łaty na rękawach tweedowych marynarek były wynalazkiem arystokracji brytyjskiej i świadczyły o zaradności i umiejętności długotrwałego wykorzystania dobrych jakościowo ubrań, nadmierna rozrzutność i kupowanie ubrań „na pokaz” nie były i nie są cechami pożądanymi w towarzystwie arystokratów. Współcześnie idealnym przykładem jest księżna Kate – wielokrotnie pokazywała się na spotkaniach oficjalnych w ubraniach z „sieciówek”, a i tak bardzo szybko zyskała miano „ikony mody”);
  • dodatki oraz ich odpowiednie zestawienie z garderobą pełnią niezmiernie istotną rolę, jednak nie można przesadzać z ich ilością, aby nie wyglądać jak przysłowiowa „choinka”.

Firmowy dress code:

  • „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – warto sobie uświadomić, iż Firma to ja, zaś pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz;
  • należy nosić ubrania, w których dobrze się czujemy (w firmie spędzamy ok. 1/3 doby – w niewygodnym stroju nie da się długo wytrzymać) i jednocześnie profesjonalnie prezentujemy;
  • koniecznie należy zainwestować w dobrze skrojone ubrania tuszujące niedoskonałości sylwetki;
  • dobry materiał to podstawa eleganckiego stroju, który jednocześnie zapewnia, że będzie on nam długo służył;
  • klasyczne materiały, kolory i fasony są zawsze w modzie;
  • warto zainwestować w dodatkowe atuty, czyli akcesoria, dzięki którym można „podrasować” wygląd (buty, torebki, pokrowce na laptopy, biżuteria itd.);
  • paleta kolorów biznesowych jest dość ograniczona (czerń, szarości, granaty, beże, pastele, biel).

Warto pamiętać iż:

  • umiejętność właściwego doboru ubrania do okazji przez pracowników instytucji jest istotnym elementem procesu budowania profesjonalnego wizerunku firmy;
  • każdy pracownik musi sobie uświadomić potrzebę współuczestnictwa w działaniach zmierzających do profesjonalnego reprezentowania firmy na zewnątrz;
  • konieczność dobrania właściwego ubioru dotyczy WSZYSTKICH pracowników firmy, nawet tych, którzy w sytuacjach codziennych nie mają bezpośredniego kontaktu z klientami lub firmami zewnętrznymi lub też danego dnia nie mają zaplanowanych spotkań z klientami bądź wyjść zewnętrznych – sytuacji nadzwyczajnych nie da się przewidzieć, dlatego lepiej być zawsze dobrze przygotowanym;
  • jeśli w ciągu dnia pracownik ma zaplanowane spotkania o różnym charakterze, to dobierając ubranie powinien w pierwszej kolejności uwzględnić to z nich, które będzie wymagało najbardziej eleganckiego stroju, zaś najlepiej ubrać się na tyle uniwersalnie, aby strój pasował do każdego ze spotkań (zawsze można zdjąć marynarkę, zabrać buty na przebranie itd.).

Warto również wspomnieć, iż w stosunku do umiejętności przestrzegania zasad dress code’upowstały dwa pojęcia odnoszące się poziomu elegancji noszonego ubrania. Pojęcie overdressedoznacza, że dana osoba ubrała się zbyt elegancko w stosunku do konwencji obowiązującej na danym spotkaniu (np. wszyscy obecni na spotkaniu są ubrani casualowo, zaś dana osoba jest w eleganckim garniturze). Z kolei pojęcie underdressed jest dokładnym przeciwieństwem tej sytuacji (np. konwencja spotkania wymaga pojawienia się w garniturze, zaś dana osoba przybyła ubrana w dżinsy i t-shirt). W takich sytuacjach obie strony mogą poczuć się niezręcznie, dlatego tak istotne jest właściwe dobranie garderoby. W przypadku wątpliwości najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie telefonu do organizatorów spotkania, którzy powinni udzielić wyczerpującej informacji.

Joanna Modrzyńska

Art of Manners

Artykuł jest przeznaczony wyłącznie użytku wewnętrznego. Jego kopiowanie w innych celach jest zabronione.

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]
Myślę
Najtrudniejszy język świata
Myślę
Czy kiosk z gazetami przetrwa?
Myślę
Prognoza pogody