Żyję

Wyzwanie H2O – wyrób w sobie zdrowe nawyki


W telewizji śniadaniowej i audycjach radiowych często możemy usłyszeć o konieczności picia dużej ilości wody w ciągu dnia. Odpowiednie nawadnianie jest niezmiernie ważne nie tylko dla naszego dobrego samopoczucia, lecz przede wszystkim dla zdrowia. Jak wyrobić w sobie nawyk picia wody? Może w tym pomóc wyzwanie H2O.

Woda i jej obecność w naszym organizmie

Woda to jeden z najważniejszych składników naszego ciała oraz jedyny niezbędny do życia napój. Chociaż nie dostarcza człowiekowi wielu substancji odżywczych, to bez jej obecności w naszym ciele nie mogłyby zachodzić żadne procesy metaboliczne. Woda wspomaga transport składników odżywczych z pożywienia do narządów i komórek ciała, natomiast proces usuwania toksyn i zbędnych produktów przemiany materii z organizmu ma również ogromny wpływ na utrzymywanie właściwej temperatury ciała. Niestety nasz organizm nie jest w stanie magazynować większych ilości tego płynu, podczas gdy jego utrata może być niezwykle groźna dla zdrowia. Bez jedzenia możemy przeżyć nawet kilkanaście dni, natomiast bez wody jedynie kilka, dlatego tak ważne jest codzienne uzupełnianie zapotrzebowania naszego organizmu na ten życiodajny płyn.

mineral-water-1532300_960_720

Dlaczego warto pić wodę?

Utrwalenie nawyku picia wody może mieć niezwykle pozytywny wpływ na nasz organizm, dla którego jest ona bardzo cennym składnikiem. Woda nie zawiera żadnych zbędnych dodatków (takich jak cukier czy kalorie), dlatego doskonale wspomaga procesy odchudzania. Regularne picie wody między posiłkami poprawia nasz metabolizm i hamuje nadmierny apetyt, pozwalając tym samym szybko pozbyć się zbędnych kilogramów. Właściwe nawodnienie organizmu gwarantuje nam także wzrost koncentracji, poprawienie wyglądu naszej cery, a nawet dobre samopoczucie i energię na każdy dzień.

Oblicz dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na wodę to przewidywana ilość wody, która wystarczy do zaspokojenia wszelkich potrzeb naszego organizmu w danym dniu. To, ile powinniśmy pić, zależy w dużej mierze od naszej płci, wagi czy aktywności fizycznej, ale właściwe zapotrzebowanie każdy może sobie po prostu wyliczyć. Naukowcy przyjęli, że należy spożywać 30 mililitrów wody na każdy kg ciała, zatem osoba ważąca np. 60 kilogramów powinna dostarczyć organizmowi 1,8 litra wody. W internecie dostępne są także specjalne kalkulatory, które po podaniu niezbędnych danych w kilka sekund wyliczą nasze dzienne zapotrzebowanie na wodę.

Podejmij wyzwanie H2O

Wyzwanie H2O polega na wyznaczeniu indywidualnego dziennego zapotrzebowania na wodę dla swojego organizmu, a następnie ustaleniu czasu, przez który szczególnie będziemy dbać o wypijanie określonej w ten sposób ilości płynu. Wybierzmy dokładnie datę rozpoczęcia i zakończenia doświadczenia, np. okres 4 tygodni. W ten sposób przez równy miesiąc musimy przestrzegać ściśle wyznaczonych norm spożycia wody, aby podołać podjętemu wyzwaniu.

pexels-photo-66090-large

Pamiętajmy jednak, aby nie czekać z piciem wody aż sami poczujemy pragnienie – moment, w którym je odczuwamy to znak, że organizm już jest odwodniony. Najlepiej pić wodę małymi łyczkami przez cały dzień, a szczególnie dużą porcję rano na czczo. Naukowcy od żywienia stwierdzili, że najwięcej wody powinniśmy pić z samego rana, najlepiej więc swoje dzienne zapotrzebowanie na wodę podzielić na 3 i przynajmniej 1/3 porcji spożywać małymi łykami zaraz po przebudzeniu. Aby pamiętać o wyzwaniu, możemy także nosić ze sobą do pracy czy szkoły butelkę lub bidon i zgodnie z jego rozmiarami wyznaczyć ilość napełnień, która będzie nam potrzebna do wypicia całego dziennego zapotrzebowania. Dobrą alternatywą dla wody są także zielona albo biała herbata oraz rozcieńczone soki owocowe i warzywne pozbawione cukru. Takie napoje nie powinny jednak przekraczać połowy dziennej podaży płynów.

Wyzwanie H2O pozwala nam zaobserwować jak zmienia się nasz organizm pod wpływem odpowiedniego nawadniania, a także umożliwia w łatwy i przyjemny sposób wyrobienie w sobie zdrowego nawyku picia wody. Po zakończeniu zabawy najprawdopodobniej już podświadomie zaczniemy sięgać po butelkę i w ten sposób będziemy spożywać odpowiednią ilość wody w trosce o zdrowie i dobre samopoczucie.

A Wy jak dbacie o prawidłowe nawadnianie swojego organizmu? Macie jakieś wskazówki, które mogą pomóc w wyrabianiu w sobie zdrowego nawyku picia wody? A może planujecie podjąć wyzwanie H2O?

Powiązane wpisy

[FM_form id="2"]
Żyję
Slow Life według Carla Honoré
Żyję
Norwegia – moja bajka
Żyję
Wiosna to dobry czas na podróżowanie. Czekają na Ciebie najpiękniejsze miasta Europy