Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15
Cel – jak go osiągnąć? – FiGeneration
Myślę

Cel – jak go osiągnąć?


Cel bez planu działania jest tylko pobożnym życzeniem – powiedział Antoine de Saint-Exupery.  Jak osiągać cele? Do dzieła. Zapraszamy na minisesję coachingową.

Zrealizować marzenia, czyli…

Bujanie w obłokach jest bardzo przyjemne, ale przecież chcemy urzeczywistniać nasze marzenia. Żeby łatwiej było to osiągnąć, warto sięgnąć po metody sprawdzone w planowaniu biznesowym. Pomyślcie o marzeniu, które chcielibyście urzeczywistnić. Może przyjść Wam do głowy wiele pomysłów, może jeden, a może na razie żaden. Dajcie sobie chwilkę, weźcie trzy głębokie oddechy i wybierzcie jedno marzenie, które przekujemy w cel. Zaraz rozłożymy je na czynniki pierwsze. A że potrzebujemy do tego mądrego narzędzia, albo nawet mądrzejszego, to zastosujemy metodę SMART(ER). Potrzebujemy też osoby, która chciałaby na ochotnika rozpracować swoje marzenie. O, nie spodziewałam się aż tylu chętnych! Karolina zgłosiła się pierwsza, zapraszamy. Marzeniem Karoliny jest schudnięcie. Gotowi? Zaczynamy!

Cel musi być szczegółowy (Simple)

Karolina marzy o tym, by schudnąć, jej celem jest więc schudnięcie. Ktoś marzący o dalekich podróżach może wybrać za cel np. naukę języka obcego, by podczas odwiedzania dalekich krajów móc rozmawiać swobodnie w języku danego kraju. W tym momencie czyha na nas pierwsza pułapka. Cel określony jako „schudnę”, „zacznę chodzić na basen”, „nauczę się nowego języka” niewiele nam daje. Przy tak sformułowanym celu nie będziemy wiedzieć, kiedy cel zostanie osiągnięty i jak go zrealizujemy. Ktoś może powiedzieć: „Przecież schudłam pół kilograma, byłam raz na basenie i obejrzałam serial w obcym języku bez polskich napisów”. W porządku, tylko czy o to właśnie chodziło w marzeniu?

W tym kroku pomogą nam trzy pytania: „co? po co? jak?”. Karolina chciałaby schudnąć pięć kilogramów, żeby czuć się atrakcyjniej. Jaki ma pomysł na realizację tego celu? Może skorzystać z popularnych ostatnio sposobów, czyli wyhodować w sobie tasiemca albo stosować suplement diety w postaci wacików nasączonych sokiem owocowym. Nasza bohaterka chciałaby jednak stracić pięć kilogramów bez skutków ubocznych, czyli bez pogorszenia stanu zdrowia i efektu jo-jo. Wie, że potrzebna jest do tego zmiana nawyków żywieniowych oraz ruch.

Definicja celu

Karolina definiuje więc swój cel: „Zamierzam schudnąć pięć kilogramów, by czuć się bardziej atrakcyjnie. Będę zdrowo się odżywiać i ćwiczyć”. Zapewne już widzicie, że to znów za mało szczegółowy cel. Potrzebujemy konkretów! Możemy więc sformułować cel tak: „Zamierzam schudnąć pięć kilogramów, by czuć się bardziej atrakcyjnie. Zrezygnuję ze słodyczy i podjadania między posiłkami, w poniedziałki i piątki będę pływać godzinę, w środy będę chodzić na zumbę”.

Wydaje się, że cel został już uszczegółowiony, jednak jest jeszcze jedna bardzo ważna kwestia. Celem Karoliny nie jest tak naprawdę schudnięcie. Karolina chciałaby się czuć bardziej atrakcyjnie. Może więc zamiast planu odchudzania potrzebuje na przykład nowych ubrań, lepiej dopasowanych do jej sylwetki, dzięki czemu osiągnie cel szybciej? Kończąc ten etap ustalania celu, zadajmy sobie pytania: „Czy jest jakiś inny sposób na osiągnięcie mojego celu?” „I jeszcze inny?”. Czasami te pytania bywają odkrywcze.

Cel musi być mierzalny i osiągalny (Measurable, Achievable)

Karolina postanowiła pozostać przy swoim planie odchudzania, który zakłada zdrowe odżywianie i ćwiczenia. W tym przypadku osiągnięcie celu będzie proste do zmierzenia, oczywiście za pomocą wagi. W przypadku nauki języków obcych takim miernikiem może być zdanie testu językowego na określonym poziomie. Pamiętajcie, by Wasz cel był określony w taki sposób, by łatwo można było zmierzyć postępy w jego realizacji i określić moment jego osiągnięcia. Karolina może np. ważyć się co tydzień, może także odhaczać w swoim grafiku zajęcia (basem, zumba), w których uczestniczyła.

Cel musi być także osiągalny, czyli znajdować się w zasięgu naszych możliwości. Dobrze jest być optymistą, jednak huraoptymizm może być w tym przypadku zgubny. Wiele bardzo ambitnych celów jesteśmy w stanie zrealizować, jednak np. zostanie wybitnym pianistą w przypadku osób, które z muzyką nigdy nie miały nic wspólnego, może być po prostu trudne, jeśli nie niemożliwe. Karolina uznaje, że jej cel jest mierzalny i może go osiągnąć. Określcie teraz wskaźnik mierzalności i osiągalność Waszego celu.

Cel musi być istotny i ambitny oraz określony w czasie (Relevant, Timely defined)

Dla Karoliny cel jest istotny i ambitny. Określenie tych cech jest ważne, gdyż wpływa na naszą motywację do osiągnięcia celu. Cel, który jest mało istotny, a do tego mało ambitny, nie będzie nas skłaniał do działania, nie będzie wyzwaniem i nie będzie nas cieszył. Karolina ma 18 lat, w sierpniu wybiera się na obóz żeglarski, na którym będzie również kolega, którego bardzo lubi. Ten wyjazd uważa za wakacje życia! (Dobrze jest przyjąć takie założenie.) Do końca lipca zamierza więc osiągnąć swój cel. Cel Karoliny można zatem sformułować następująco: „Do 31 lipca zamierzam schudnąć pięć kilogramów, by czuć się bardziej atrakcyjnie. Zrezygnuję ze słodyczy i podjadania między posiłkami, w poniedziałki i piątki będę pływać godzinę, w środy będę chodzić na zumbę”.

Zastanówcie się, czy Wasze cele są dla Was istotne i czy są ambitne. Jeśli tak, ustalcie sobie deadline. Ważne, by był on realny. Możecie dać sobie nawet więcej czasu, niż wydaje Wam się, że potrzebujecie. To Wasz cel, tylko od Was zależy, na kiedy ustalicie jego realizację. Karolina musi się dowiedzieć, czy dwa i pół miesiąca wystarczy jej na zrzucenie pięciu kilogramów i czy będzie miała czas na pływanie i chodzenie na zumbę. Stwierdza, że tak. Cel jest więc określony. Przechodzimy do następnego kroku.

Dobrze, gdy cel jest ekscytujący i zapisany (Exciting, Recorded)

Cel musi nas cieszyć! Nasz cel może być określony zgodnie ze wszystkimi zasadami, możemy mieć też jasno nakreślony plan działania, jeśli jednak nie będzie on nas cieszył, nie będzie dla nas ekscytujący, to bardzo szybko skończy nam się motywacja do jego realizacji. Najlepiej, by oczy Wam się świeciły na myśl o realizacji celu! Jeżeli mielibyście ocenić w skali 1-10 Waszą motywację do osiągnięcia celu, to jaką liczbę byście wybrali? Co moglibyście zrobić, by Wasza motywacja była większa? Co musiałoby się stać, by była to liczba 10? W tych pytaniach mogą Wam pomóc wizualizacje, czyli wyobrażenie sobie momentu, w którym Wasz cel zostaje osiągnięty. Jakie to uczucie? Czy jesteście szczęśliwi i dumni?

Karolina wyobraża sobie, jak wspaniale wygląda w kostiumie kąpielowym na obozie żeglarskim, czuje się piękna i atrakcyjna, a kolega nie może oderwać od niej wzroku. Swoją motywację ocenia na 7. Wydaje się jej, że jej motywacja wzrosłaby do 9 albo nawet 10, gdyby w planie odchudzania towarzyszyła jej przyjaciółka. Wspólne chodzenie na basen i zumbę nie tylko będzie przybliżać ją do osiągnięcia celu, ale będzie też świetną zabawą. Teraz pozostaje tylko zapisanie celu na kartce i podpisanie się pod nim. Będzie to potwierdzenie naszego zobowiązania. Cel możecie zapisać w kalendarzu, by mieć go zawsze przy sobie i pamiętać o nim. Możecie także zapisać go na kartce, a potem umieścić ją w widocznym miejscu.

Pytania na koniec

Czasami rozłożenie celu na czynniki pierwsze sprawia, że… zmieniamy nasz cel. Może się okazać, że wybrany cel nie był dla nas wcale taki istotny. Może się także okazać, że działania do niego prowadzące będą na tyle czasochłonne, że nie zdecydujecie się na nie, bo zyski będą mniejsze niż poniesione straty. Jeśli Wasz cel się zmienił, nie martwcie się: następny wybrany przez Was cel będzie dużo lepiej przygotowany.

Warto też zadać sobie pytania: Jak zmieni się moje życie po osiągnięciu celu? Czy osiągnięcie celu wprowadzi duże zmiany w moim życiu? Czy chcę tych zmian? Co się stanie, gdy nie osiągnę celu?

Karolina stwierdza, że osiągnięcie celu przyniesie jej same korzyści, może nawet jej rodzice zaczną bardziej dbać o zdrowie, obserwując jej wysiłki. A jeśli nie osiągnie celu? Karolina uważa, że cel osiągnie! Gdyby jednak coś stanęło jej na przeszkodzie, to po prostu kupi kostium kąpielowy, który będzie podkreślał atuty jej sylwetki i tuszował wady. Jest jednak bardzo zmotywowana, więc uważa, że nie będzie takiej potrzeby.

Na samym końcu warto jeszcze przyjrzeć się zasobom, którymi dysponujemy, a które w realizacji celu będą nam pomagać. Mogą to być zarówno nasze cechy charakteru, na przykład wytrwałość, jak i osoby, które będą nas wspierać itp. Na drodze do celu warto także nagradzać się za cząstkowe sukcesy. Taka droga będzie dużo bardziej przyjemna! W przypadku Karoliny raczej nie powinno to być ciastko, ale na przykład wyjście do kina po zrzuceniu półtora kilograma.
Trzymam kciuki za Karolinę i za Wasze cele. Pamiętajcie – SMART(ER) – Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined, Exciting, Recorded. Do dzieła!

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać co jakiś czas informacje o nowych artykułach.

email marketing powered by FreshMail
Myślę
Gotycka katedra. Jak wiele może opowiedzieć jeden budynek?
Myślę
Toyota Production System – sekret japońskiej wydajności i jakości
Myślę
Woody Allen znany i nieznany. Które stare filmy reżysera warto obejrzeć?