Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15
Czy hyperloop może stać się transportem przyszłości? – FiGeneration
Myślę

Czy hyperloop może stać się transportem przyszłości?


Szybkie pociągi mają sporo wad – przede wszystkim wcale nie są takie szybkie. Także transport samolotowy wcale nie działa idealnie – na oddalone lotniska trzeba dotrzeć, a odprawa trwa co najmniej godzinę. Znany wizjoner Elon Musk postanowił połączyć zalety obu tych rozwiązań i stworzyć coś zupełnie nowego. Hyperloop.

Z czym to się je?

Na początek garść informacji  i faktów dla osób, które dotąd nie słyszały o pomyśle Elona Muska z firmy SpaceX (polecam poczytać o innych rozwiązaniach i wizjach wprowadzanych przez jego firmę). Czym zatem jest hyperloop? Ma to być nowoczesny środek transportu. Między punktem A i B położono by długą rurę, odessano z niej powietrze i puszczano w niej z prędkością przydźwiękową (ok. 1200 km/h) kapsuły. Wewnątrz siedzieliby pasażerowie (w każdej kapsule po 28 osób), w pozycji półleżącej. Zakłada się także tworzenie kapsuł na kilka samochodów osobowych. Zagadkowe? Intrygujące? Owszem.

Oczywiście, żeby móc osiągnąć tak zadziwiającą prędkość, trzeba będzie stworzyć do tego specjalne warunki. Podstawą jest zmniejszenie oporu w rurze i w tym celu trzeba wypompować prawie całe powietrze. Każdy wagonik będzie zasysał znajdujące się przed nim powietrze i wyrzucał je za siebie oraz z boków – tworząc swoistą poduszkę powietrzną.

 

wikimedia.org/wiki/File:Hyperloop_diagram_based_on_design_by_Elon_Musk.png

wikimedia.org/wiki/File: Hyperloop_diagram_based_on_design_by_Elon_Musk.png

 

Napęd kapsułom zapewnią elektromagnesy dokładnie rozmieszczone w rurze i odpowiadające za rozpędzanie, hamowanie i utrzymanie prędkości.

Wydaje się to wszystko dość jasne i przejrzyste, prawda? Co jednak w teorii brzmi prosto, w praktyce wygląda już różnie. Dlatego też w czerwcu 2015 r. Elon Musk ogłosił konkurs na projekt hyperloopa. Przystąpiło do niego tysiąc dwieście ekip z całego świata!

Polska myśl techniczna

Do wspomnianego konkursu przystąpiły także ekipy z Polski. I póki co osiągnęły ogromny sukces, bo pomimo skromnych środków i zaplecza np. grupa zapaleńców z Politechniki Warszawskiej weszła do II etapu! Do projektu szczegółowego weszło tylko trzysta drużyn, w tym dwie z naszego kraju. Obecnie wspomniana grupa zbiera środki na budowę prototypu hyperloopa w skali 1:24. Nowatorski pomysł na samą kapsułę był przekonujący dla Elona Muska i ludzi pracujących dla niego, stąd awans do II etapu.

Także inny Polak, Adam Anyszewski, jest zaangażowany w projekt. On jednak kieruje zespołem z Uniwersytetu w Edynburgu. Zapału, polotu i geniuszu mu nie brakuje, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że ma zaledwie dwadzieścia dwa lata. Jak widać, projekt rozbudza wyobraźnię nie tylko naukowców z „wielkiego świata”, ale także młodych Polaków, którzy jakże często marzą o szybszej komunikacji w naszym kraju, o którego transporcie można by długo mówić…

Puszczając wodze fantazji, można sobie wyobrazić, jakim prestiżem okryłaby się polska nauka, gdyby zwyciężyli pomysłodawcy z Politechniki Warszawskiej. Póki co, w ich projekcie na wyróżnienie zasługuje m.in. diagonalny kompresor, unikalna dysza wylotowa, bardzo bezpieczna kapsuła pasażerska oraz możliwość kursowania pojazdów nawet co dwie minuty. Życzymy powodzenia naszym młodym naukowcom, czekając  na możliwość jazdy z Gdańska do Krakowa… w trzydzieści pięć minut.

Odgrzewane kotlety?

Zachwycając się nad myślą technologiczną współczesnych wizjonerów i naukowców, trudno przyjąć do wiadomości, że może ktoś już wcześniej to wymyślił. Co więcej – naprawdę podobne rozwiązanie funkcjonowało już sto pięćdziesiąt lat temu! Otóż w 1870 r. w Nowym Jorku powstała pneumatyczna kolejka. Tunel został wybudowany w niecałe dwa miesiące i miał długość około stu metrów. Był to model pokazowy, ale otwarty dla chętnych (bilet kosztował dwadzieścia pięć centów). Łącznie przejechało nią ponad czterysta tysięcy pasażerów!

Niestety projekt ten, którego autorem był Alfred Ely Beach (założyciel Scientific American), nie był dalej rozwijany, mimo że w tamtych czasach codziennością była poczta pneumatyczna. Obecnie w tym tunelu dopatruje się inspiracji Elona Muska, ale także inżynierów z innych stron świata. Warto bowiem wspomnieć, że nad nowoczesną ultraszybką koleją nie pracuje tylko firma SpaceX. Kto jest ciekaw, niech poczyta o pociągu Vactrain czy nieco innym SkyTranie. Może dzięki takim pomysłom za kilkanaście lat podróżowanie stanie się naprawdę o niebo szybsze!

 

Related Post

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać co jakiś czas informacje o nowych artykułach.

email marketing powered by FreshMail
Myślę
Tim Burton i jego dziwaczny świat
Myślę
Hugh Jackman – jedyny taki X-Men
Myślę
Ekonomia Bożego Narodzenia