Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15
Dieta ketogeniczna: spalaj kalorie, jedząc tłuszcz – FiGeneration
Żyję

Dieta ketogeniczna: spalaj kalorie, jedząc tłuszcz


Dieta ketogeniczna to program żywnościowy, który obecnie zdobywa szeroką popularność wśród ludzi dbających o swoją sylwetkę. Na czym polega i dlaczego mimo kontrowersji, jakie budzi, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem milionów osób na całym świecie?

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna to dieta wysokotłuszczowa oraz niskowęglowodanowa. Oznacza to, że jej stosowanie polega w dużej mierze na wykluczeniu węglowodanów z codziennego menu oraz zastąpienia ich tłuszczami. Taka zmiana ma wpłynąć na poprawę naszego zdrowia, samopoczucia, zdolności organizmu do regeneracji, a przede wszystkim na skuteczną utratę dodatkowych kilogramów. W jaki sposób jedzenie tłuszczu może nam pomóc w utracie tłuszczu? Dieta ketogeniczna w swoich założeniach odwołuje się do pierwotnego stylu odżywiania, który człowiek stosował już w czasach prehistorycznych. Dostęp do jadalnych roślin był wówczas znikomy, dlatego podstawę pożywienia stanowiło mięso. Obecnie główne źródło energii dla naszego organizmu stanowią węglowodany. Ich brak sprawi, że nasze ciało zacznie szukać innego „paliwa”, w efekcie czego szybko utracimy zbędne kilogramy.

Dlaczego warto?

Pierwotnym powodem powstania diety ketogenicznej była chęć pomocy osobom chorym na padaczkę oraz rzadkie choroby metaboliczne. Z niewyjaśnionych przez naukowców przyczyn, pozostawanie na diecie tego typu zmniejsza częstotliwość napadów padaczkowych. Pozytywnym skutkiem ubocznym diety ketogenicznej jest jednak możliwość uzyskania wspaniałej sylwetki, przy równoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. To właśnie z tego powodu dieta ta jest tak popularna wśród sportowców oraz osób, które dbają o zachowanie właściwej siły i kondycji fizycznej. Osiągnięcie stanu ketozy sprawia, że nasze ciało spala tkankę tłuszczową, a nasz mózg pozostaje odżywiony i regeneruje się dużo szybciej. Po wyeliminowaniu węglowodanów z diety wzrasta poziom hormonu wzrostu, obniża się poziom trójglicerydów, złego cholesterolu LDL, a nawet kończą się problemy ze skokami insuliny, dlatego nie musimy się już mierzyć z nagłymi napadami głodu. Korzyścią wynikającą z ketozy jest również obniżone i unormowane ciśnienie krwi, dzięki czemu maleje ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego.

Jak zacząć?

W diecie ketogennej tłuszcz ma dostarczać ludzkiemu organizmowi około 80-90 proc. codziennego zapotrzebowania na energię, natomiast za pozostałe 10-20 proc. odpowiedzialne mają być łącznie węglowodany oraz białko. Najważniejszym elementem przechodzenia na dietę tego typu jest więc właściwe rozplanowanie spożywanych posiłków w taki sposób, by były one odpowiednio zbilansowane. Codzienne spożycie węglowodanów nie powinno przekroczyć 50 gramów, natomiast tłuszcze nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone powinny odpowiadać stosunkowi 1:1:1. Niestety oznacza to, że nie możemy codziennie objadać się kebabem czy bekonem i chudnąć. Podstawą naszej diety powinien być indyk, wołowina oraz kurczak, chociaż oczywiście nie trzeba unikać mięs tłustych, karkówek czy golonek. Ważnym aspektem przestrzegania diety ketogenicznej jest picie dużych ilości wody, ponieważ ten program żywnościowy dość mocno obciąża nerki. W przypadku jakichkolwiek problemów z ustaleniem właściwego jadłospisu należy zwrócić się do specjalisty.

Kontrowersje i zagrożenia

Dieta ketogeniczna przez wielu postrzegana jest jako niezdrowa, a wręcz niebezpieczna. Jej długie i nieprzemyślane stosowanie może doprowadzić do rozmaitych problemów ze zdrowiem, np. do poważnych niedoborów witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy, błonnika pokarmowego oraz białka, a także do nadmiernego obciążenia nerek czy wątroby przez ciała ketonowe. Sam początek przechodzenia na dietę tego rodzaju grozi nam wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami ze względu na konieczność przyzwyczajenia organizmu do nowego programu żywnościowego. W ciągu sześciu do ośmiu tygodni po rozpoczęciu diety ketogenicznej możemy odczuwać zawroty głowy, zaparcia, mdłości oraz ogólnie osłabienie organizmu. Po upływie tego okresu kłopoty powinny ustać, w przeciwnym razie warto udać się do specjalisty na kontrolę.

Niestety sporą wadą diety ketogenicznej jest jej cena – dobrej jakości produkty oraz mięso ze sprawdzonego źródła należy spożywać codziennie, a towary te nie należą do tanich. Z tego powodu całkowity koszt takiego programu żywieniowego jest dość wysoki. Dużą trudnością w stosowaniu diety ketogenicznej jest także konieczność posiadania ogromnego samozaparcia i silnej woli, która pozwoli nam przetrwać początkowe skutki uboczne bez sięgnięcia po ulubione ciastko czy choćby kromkę chleba.

A Wy co myślicie o diecie ketogenicznej? Chcielibyście zamienić węglowodany na zdrowe tłuszcze w swoim codziennym menu? A może myślicie o przejściu na dietę innego rodzaju?

Related Post

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać co jakiś czas informacje o nowych artykułach.

email marketing powered by FreshMail
Żyję
Herbata – napój codzienny o nieznanych obliczach
Żyję
Opalanie – za i przeciw
Żyję
Nietypowy gość na twoim talerzu – wodorosty