Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15
Najciekawsze mosty w Polsce – FiGeneration
Myślę

Najciekawsze mosty w Polsce


Most żelazny w Opatówku (Fot. Powiat.Kalisz.pl / Starostwo Powiatowe w Kaliszu)

Most żelazny w Opatówku (Fot. Powiat.Kalisz.pl / Starostwo Powiatowe w Kaliszu)

Podczas podróży rzadko zwracamy uwagę na mosty – przejeżdżamy przez nie, zerkając co najwyżej w dół na pokonywaną właśnie rzekę. Niesłusznie, ponieważ często są to arcydzieła sztuki inżynierskiej. Ich rozmiary, zastosowana do ich budowy technologia albo historia są warte przynajmniej chwili uwagi. Gdzie w Polsce można zobaczyć ciekawe mosty?

Historia budowy mostów sięga bardzo odległych czasów. Pierwszy znany w historii powstał w 621 r. p.n.e. na Tybrze w Rzymie. Na obecnych ziemiach polskich pierwsze mosty zaczęto budować znacznie później.

W 1323 roku ruszyła budowa stałych mostów na Odrze i Nysie, a o palmę pierwszeństwa rywalizuje z nimi, zachowany do naszych czasów, ceglany most w Grudziądzu, pod którym nie płynie już rzeka. Pierwszy stały most łączący brzegi Wisły wzniesiono znacznie później – od 1500 roku mogli z niego korzystać mieszkańcy Torunia.

Historia mostów, choć niewątpliwie ciekawa, niewiele powie o współczesnych ciekawych konstrukcjach. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w Polsce znajduje się około 29 tys. mostów drogowych. Statystyczna konstrukcja tego typu nie jest imponująca – mierzy zaledwie 19,4 m długości.

Zostawmy jednak przeciętne obiekty na boku – na szczęście w Polsce nie brakuje mostów, które znacznie przekraczają normy wyznaczone przez średnią arytmetyczną albo wyróżniają się w jakiś inny sposób. Które z nich są warte zobaczenia?

Most Solidarności i most Rędziński – najdłuższe mosty w Polsce

Most Solidarności w Płocku (Fot. Wikimedia Commons)

Most Solidarności w Płocku (Fot. Wikimedia Commons)

[su_youtube url=”http://youtube.com/v/F2C_8qNt4r4″]

Niewątpliwym numerem jeden jest płocki most Solidarności, łączący brzegi Wisły. Co w nim niezwykłego? Jest to najdłuższy most w Polsce. Jego najdłuższe przęsło, czyli część niepodparta żadnym filarem, liczy 375 m. Cały most ma 1712 m długości, z czego sama przeprawa liczy 615.

O tym, jak solidna jest ta konstrukcja, świadczy m.in. wytrzymałość pylonów mostu – na każdym z nich można byłoby postawić wieżę Eiffla ważącą 9 tys. ton. Uroczyste otwarcie po pięcioletniej budowie nastąpiło w 2007 roku.

Most Rędziński we Wrocławiu (Fot. Wikimedia Commons)

Most Rędziński we Wrocławiu (Fot. Wikimedia Commons)

Równie imponującą konstrukcją jest wrocławski most Rędziński, biegnący nad Odrą i położoną na środku rzeki Wyspą Rędzińską. Choć razem z estakadami liczy aż 1742 m, długość przeprawy wynosi 612 m, co daje mu drugie miejsce w rankingu najdłuższych mostów Polski. Jego otwarcie nastąpiło niedawno – pierwsze samochody przejechały po nim 31 sierpnia 2011 roku.

Pierwszy w Polsce most żelazny

Nie wszystkie wyjątkowe konstrukcje muszą imponować rozmiarami. Mimo niewielkiej długości wynoszącej zaledwie 13,8 m w historii mostownictwa zapisał się most w Opatówku – pierwszy most żelazny na ziemiach polskich.

Most żelazny w Opatówku (Fot. Powiat.Kalisz.pl / Starostwo Powiatowe w Kaliszu)

Most żelazny w Opatówku (Fot. Powiat.Kalisz.pl / Starostwo Powiatowe w Kaliszu)

Most, pełniący obecnie funkcję kładki, został zbudowany jeszcze w 1824 roku. Jego konstrukcja została prawdopodobnie odlana w saksońskiej hucie braci Roechling, choć niestety nie zachowały się szczegółowe informacje dotyczące jego budowy i montażu. Co istotne, mimo upływu prawie dwóch wieków cała konstrukcja, z wyjątkiem balustrad, zachowała się w stanie oryginalnym – wyrazy uznania należą się za wyjątkową trwałość.

Most w Maurzycach – prekursor nowatorskiej technologii

Jako innowacyjny budowniczy mostów w historii zapisał się m.in. przedstawiony w artykule Kariny Polak, Ernest Malinowski, który budując kolej transandyjską, musiał korzystać z licznych mostów i wiaduktów, jednak nowatorskie, wyprzedzające swój czas konstrukcje powstawały również w Polsce.

Pierwszy na świecie most spawany zbudowano w Maurzycach (Fot. Wikimedia Commons)

Pierwszy na świecie most spawany zbudowano w Maurzycach (Fot. Wikimedia Commons)

Wyjątkową konstrukcją jest zbudowany w 1929 roku most w Maurzycach. Na pierwszy rzut oka nie wygląda szczególnie okazale, jednak o jego wyjątkowości świadczy technologia, w jakiej został wykonany. Ten 27-metrowy most to pierwsza tego typu budowla na świecie o konstrukcji spawanej. Na poniższym filmie most w Maurzycach jest widoczny przez pierwsze kilkadziesiąt sekund:

[su_youtube url=”http://youtube.com/v/heU5YJVrK7g”]

Co w tym przełomowego? Ten mało istotny dla laików detal oznacza znaczne oszczędności na wadze. Podczas gdy podobny most o konstrukcji nitowanej ważyłby około 70 ton, waga spawanego mostu w Maurzycach zamyka się w 56 tonach. Sukces polskich konstruktorów sprawił, że spawane mosty w krótkim czasie rozpowszechniły się na całym świecie. Ze względu na ogromne znacznie historyczne most w Maurzycach jest obecnie zabytkiem klasy 0.

Najstarszy w Polsce most obrotowy

Zapewne każdy z nas słyszał o mostach zwodzonych, których części unoszą się, aby umożliwić np. przepłynięcie statków. Nie jest to jedyne rozwiązanie tego problemu – oprócz mostów zwodzonych stosuje się również mosty obrotowe. W przeciwieństwie do mostu zwodzonego, w którym przęsła są unoszone w górę, przęsło mostu obrotowego obraca się o 90 stopni tak, że ustawia się równolegle do brzegu rzeki.

Most obrotowy w Giżycku (Fot. Wikimedia Commons)

Most obrotowy w Giżycku (Fot. Wikimedia Commons)

Najstarsza konstrukcja tego typu w Polsce znajduje się w Giżycku. Most został wzniesiony jeszcze w 1898 roku, a jego projektanci wykazali się niebywałym kunsztem. Choć konstrukcja mostu waży prawie 100 ton, do otwarcia kanału żeglugowego wystarczy zaledwie jedna osoba.

[su_youtube url=”http://youtube.com/v/nq8N_0Z_spQ”]

Jedyny w Europie kolejowy most zwodzony

Mosty obrotowe nie zawsze są optymalnym rozwiązaniem. Dobrym przykładem tego jest most kolejowy nad Regalicą. Wzniesiono go wraz z linią kolejową Wrocław-Szczecin w 1877 roku. Początkowo był to most obrotowy, jednak w latach 30. XX wieku postanowiono go przebudować, zastępując mechanizm obrotowy zwodzonym przęsłem.

Kolejowy most zwodzony nad Regalicą (Fot. Wikimedia Commons)

Kolejowy most zwodzony nad Regalicą (Fot. Wikimedia Commons)

Choć zamiary autorów modernizacji mostu były zapewne praktyczne, przy okazji udało się im osiągnąć coś wyjątkowego. Most nad Regalicą jest obecnie jedynym kolejowym mostem zwodzonym w Europie. W ciekawy sposób rozwiązano w nim kwestię trakcji elektrycznej – pociąg przejeżdżający przez ruchomy odcinek nie jest na nim zasilany, więc przejazd odbywa się siłą rozpędu.

[su_youtube url=”http://youtube.com/v/HvUlU508CR0″]

[su_youtube url=”http://youtube.com/v/HvUlU508CR0″]http://youtube.com/v/M7FIvfx5J10[/su_youtube]

 

Każdy z zaprezentowanych mostów ma w sobie coś wyjątkowego i zasługuje na to, by podczas wakacyjnego wyjazdu zatrzymać się choć na chwilę i przyjrzeć niezwykłej konstrukcji. W Polsce z pewnością nie brakuje innych ciekawych mostów, o których nie napisałem w tym tekście. Znacie jakieś nietypowe, warte zobaczenia konstrukcje?

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać co jakiś czas informacje o nowych artykułach.

email marketing powered by FreshMail
Myślę
Trend na pozbywanie się z domu telewizora. Kto, jak, dlaczego?
Myślę
Porażki i sukcesy misji marsjańskich
Myślę
Najbardziej nietypowe muzea na świecie