Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /SERWISY/figeneration/index.php:3) in /SERWISY/figeneration/wp-content/plugins/freshmail_for_wordpress/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 15
Urlop to także stres. Jak go uniknąć? – FiGeneration
Żyję

Urlop to także stres. Jak go uniknąć?


Z każdym dniem pogoda wygląda coraz bardziej zachęcająco. Nic dziwnego, że intensywniej myślimy o wypoczynku i planujemy urlop. Wakacyjny wyjazd na pewno jest czasem na odpoczynek oraz „naładowanie baterii”, ale niestety często wiąże się również z bardzo dużym stresem.

Wielu z nas odczuwa rozdrażnienie wywołane powrotem do pracy po wakacjach – przekraczając próg biura i siadając do komputera, telefonu i dokumentów już nie pamiętamy o miło spędzonym czasie wolnym. By szok i stres pourlopowy był jak najmniejszy, warto się do tego jak najlepiej przygotować. Kilka prostych zasad pomoże na pewno zmniejszyć irytację związaną z powrotem do pracy.

image

Przede wszystkim warto zacząć od przygotowań do urlopu.  Najlepiej na dwa lub trzy tygodnie przed planowanym, wolnym czasem. Dzięki temu w trakcie wykonywania codziennych obowiązków swobodnie znajdziemy czas na to, co leży w naszych kompetencjach,  jest w zakresie naszych zadań.  Dzięki takim przygotowaniom możemy też być spokojni, że o niczym nie zapomnimy i w trakcie wyjazdu nie będą nas martwić sprawy związane z pracą, a współpracownicy nękać telefonami. Jeśli wszystko zostawimy na przysłowiową „ostatnią chwilę”, w trakcie urlopu będziemy dodatkowo zmęczeni. Warto też uporządkować biurko, żeby po powrocie uniknąć dodatkowego stresu związanego z bałaganem i tym, że nie możemy znaleźć kluczowych i ważnych dokumentów.

pexels-photo-52608-large (1)

Jednak, żeby dobrze zaplanować i rozłożyć w czasie wszystkie powierzone obowiązki i projekty warto się spotkać z przełożonym. W trakcie takiego spotkania możemy ustalić zakres naszych przygotowań i zadań oraz ustalić listę priorytetów, a także ustalić, kto w trakcie naszej nieobecności będzie nas zastępował. Jeśli nasze zdania wymagają współpracy z innymi pracownikami, kontrahentami, osobami spoza biura, nie można zapomnieć o poinformowaniu o planowanym urlopie odpowiednio wcześnie, żeby mogli się przygotować i zaplanować swoją pracę, tak, aby wszystkie założone plany zostały ukończone.

home-office-336581_960_720

Jeśli w trakcie naszej nieobecności będziemy mieć zastępcę, potrzebny też jest czas na jego wdrożenie, na tyle dobrze, żeby w trakcie urlopu nie odbierać służbowych telefonów. Nie można też zapominać o ustawieniu autorespondera w poczcie firmowej. Dzięki temu nasi kontrahenci, w razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań będą wiedzieli do kogo mają się zwrócić.

Aby powrót do pracy był jak najmniej stresujący, warto unikać przychodzenia do pracy tuż z podróży, lotniska, dworca. Najlepiej tak zaplanować podróż, żeby po powrocie mieć kilka zapasowych dni, zanim wrócimy do ferworu obowiązków. Ten czas można poświęcić na niespieszne rozpakowanie walizki, dać sobie czas na dostosowanie po zmianie strefy czasowej, płynnie wrócić do codziennego harmonogramu.

Warto przed pójściem do pracy myśleć i skupić się na pozytywnych aspektach, na pewno jest coś, co lubimy, to znacznie zmniejszy pourlopowy stres. Kiedy już nastąpi dzień powrotu do biura, warto dać sobie trochę luzu, porozmawiać ze współpracownikami, co się wydarzyło w trakcie naszej nieobecności. Rozmowa na pewno pomoże przygotować się do powrotu do obowiązków. Pierwszego dnia po powrocie najlepiej skupić się na przeczytaniu maili oraz zaplanować pracę na kolejne dni.

Po powrocie z urlopu – szczególnie jeśli należał do udanych –  chętnie dzielimy się przeżyciami i wrażeniami ze współpracownikami. Dobrze jest na moment wrócić do pięknych miejsc, beztroskiego czasu, ale taki stan nie może trwać zbyt długo. Im więcej i częściej wracamy myślami do naszych wakacyjnych chwil, tym trudniej będzie nam wrócić do otaczającej rzeczywistości i tym samym może pojawić się frustracja. Dobrze jest w miarę szybko wrócić do normalnego trybu życia, stałych godzin snu, zajęć na siłowni, fitnessu, diety i planu pracy.

tumblr_nvez6rUUiX1ted1sho1_1280

Z jednej strony czas urlopu jest dla nas wymarzonym czasem odpoczynku i relaksu, ale też, im bliżej do jego końca, tym większy bywa stres związany z powrotem do pracy. Niestety istnieje też błędne przekonanie, że po powrocie z urlopu jesteśmy wypoczęci, pełni energii i werwy. Owszem wakacje to czas, kiedy nie musimy wstawać o określonej porze, możemy robić to, co sprawia nam najwięcej przyjemności. Możemy też wyłączyć telefon i się zresetować.  Kiedy jesteśmy na urlopie, wyłącza się nasz tryb „działania na najwyższych obrotach”, dlatego zbliżający się moment powrotu do pracy wywołuje w nas tyle stresu i frustracji.  Zatem aby czas przejścia z jednego stanu w drugi był jak najbardziej łagodny, warto odpowiednio przygotować się i zaplanować nie tylko sam wypoczynek, ale też czas przed urlopem oraz moment po powrocie do pracy.

Related Post

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać co jakiś czas informacje o nowych artykułach.

email marketing powered by FreshMail
Żyję
Wojciech Cejrowski
Żyję
Jesień kreatywna dla rodziców i dzieci – inspiracje i zabawy
Żyję
Niech sieją ferment